Framtidsforskningens högborg: Space10
I trendiga köttbyn i Köpenhamn finns Ikeas inkubationslabb Space10. Där söker man efter lösningar på de klimatutmaningar vårt moderna samhälle står inför och försöker hitta framtidens hållbara sätt att leva på. Det handlar om en demokratisering av hållbarhet så att alla kan ta del av deras idéer och en önskan om att förbättra världen!
Äta insekter, hydroponiska odlingar, utskriven mat, algodlingar… Många är idéerna kring hur vi kommer att leva i framtiden som trängs innanför väggarna på Space10 i Köpenhamn. Space10 i Köpenhamn bygger nämligen på något så ädelt som en vision om en hållbar framtid och ett schystare sätt att leva på.
– Vi kallar oss ett framtida levnadslabb och man skulle väl kunna säga att vi är ett forskningsinstitut. Vi tittar på stora trender i världen och hur de påverkar våra liv och samhället. Vi försöker att inte bara vara en renodlad tankesmedja utan faktiskt komma på och designa riktiga lösningar.
Samarbetet med Ikea tog sin början 2015 när Simon Caspersen befann sig då i Palestina för att spela in en dokumentärfilm men fick samtalet av vännen och medgrundaren till Space10, Carla Camilla Hjort, om idén till Space10. Det var också under det samtalet som förfrågan om han ville starta upp labbet med henne kom.
– Då visste jag ingenting om Ikea egentligen, så det första jag gjorde var att göra efterforskningar om företaget och insåg då att det är ett väldigt sexigt, värdedrivet företag bakom alla möbler, säger Simon Caspersen.
Simon Caspersen är en av grundarna av och förgrundsgestalterna för Space10. Förutom Simon och Carla är det cirka 25 permanenta medarbetare som utgör stommen för verksamheten. Arbetet på Space10 kretsar kring deras olika labb. Just nu finns det fyra aktiva labb i Space10.
– Just nu arbetar vi mycket med labbet som heter digital fabrikation. I stället för att producera miljontals likadana produkter och sen skeppa dem tvärs över världen kan den här designen skickas digitalt och laddas ner som filer och sen produceras lokalt vid behov. 3D-utskrivning är det som människor känner till. Problemet med 3D-utskrifter är att det går så långsamt och nästan alltid är av halvdålig kvalitet. Det finns många andra maskiner som utvecklas nu som är mindre och mycket billigare. Tidigare fanns de här maskinerna bara i händerna på stora företag men nu demokratiseras detta och människor har möjlighet att använda det tvärs över världen. Folk tar tillbaka makten över produktioner och det är intressant. Det här skulle kunna vara en konkurrent till Ikea men vi hoppas att det också kan vara vägen fram till ett mer cirkulärt tänkande i hur de producerar saker i framtiden.
De övriga tre av Space10:s pågående labb är lokal mat-labbet och labben för naturliga gränssnitt och delat boende.
– Matlabbet handlar helt enkelt om att skapa förutsättningar för bättre och mer hållbar matproduktion. I labbet där vi utforskar gränssnitt tittar vi på nya teknologiska lösningar. Mycket av de gränssnitt som används i dag bygger på gammal digital teknik som är designad för en skärm. Här tror vi att det finns stora genombrott att göra så att teknologin kan bli mer intuitiv.
Det sista labbet är det vi kallar delat boende som helt enkelt handlar om hur man designar framtidens boende. För att få folk att äta mer hållbart tror Simon Caspersen att maten som produceras måste vara riktigt god.
– Spirulina som vi arbetar mycket med är inget nytt, FN sa redan år 1974 att det hade potential till att bli världens bästa näringskälla men det tog aldrig riktigt fart, för det är helt enkelt inte så gott. I vårt matlabb vi har en kock som arbetar heltid med detta. Vi har till exempel tagit fram en ”korvfri” korv med bröd som är gjord helt utan kött men eftersom brödet är bakat med spirulina är proteininnehållet högre än i en vanlig korv.
En annan utmaning som Space10 arbetar med är att öka tillgängligheten av information på ett enkelt sätt. Hur kan man göra den både rolig och lättförståelig? Simon och kollegorna på Space10 förstod tidigt att de inte skulle kunna sprida sina idéer genom traditionella lösningar som att dela ut faktablad.
– Folk blir uttråkade av det! Vår inställning i alla labb är att om man ska förändra något till att bli mer hållbart är det inte ”kallvattenlösningar” vi letar efter. Lösningarna måste vara bättre än alternativet och samtidigt bättre för miljön, annars kommer folk inte att göra det.
Arbetet med Space10 kickstartades i gång med en kampanj om framtidens köttbulle 2015. Då släppte Space10 åtta visuella framställningar av vad de tror är framtidens mattrender och visade upp trenderna i form av köttbullar.
– Då hade vi bara varit i gång i knappt en vecka och var osäkra på om vi verkligen skulle kunna släppa den här idén, men vi bestämde oss för att testa. Ikea hade sagt att vi har fria tyglar och att vårt samarbete bygger på ett ömsesidigt förtroende, så vi körde!
Vad hände när ni släppte köttbullarna?
– Vår köttbullskampanj fick ett enormt stort genomslag! Medier över hela världen började skriva om dem och vissa drog det så långt som att Ikea skulle ersätta sin klassiska köttbulle, vilket inte stämde! Vi fick i alla fall allas blickar på oss direkt.
Men arbetet med att få in någon av köttbullarna i Ikeas produktion eller att få ut dem till försäljning är inget som är Space10:s huvudsyfte. Faktum är att mycket av det som sker inom Space10:s väggar inte har något kommersiellt syfte. I stället handlar det om att utforska alternativ och idéer till alla de produktionssystem som finns i dag i världen och som har lett fram till de klimatförändringar vi nu står inför.
– Ikea är inte bara ett möbelföretag, det är också den sjätte största restaurangkedjan i världen, så de har, och inser att de har, ett stort ansvar när det kommer till hållbar mat. Jag tror att vårt jobb är att alltid utmana dem. Space10 jobbar med en del galna project och vi kan se att Ikea foods blir inspirerade och att de ständigt utvecklar för att förbättra deras affärsområde, både när det gäller hälsa och hållbarhetsaspekten av mat. Detta beror inte bara på Space10 så klart, men vi finns där och pushar hela tiden gränserna.
På Space10 rör man sig utanför det som är Ikeas huvudaffär, men det tror inte Simon Caspersen står i vägen för äkta, långtgående förändring. I stället känner han att deras syfte är att få ut smarta idéer kring hållbarhet till folkmassorna.
– En hållbar framtid handlar inte om akademikerna utan om folket. När vi ser ett problem som handlar om att vi behöver 70 procent mer mat inom 30 år, vem förbereder oss på det och vem jobbar egentligen på att lösa det? Där tror jag att ett företag som Ikea har en stor roll i att lösa problemen vi har framför oss. Vem ska annars göra det?
För Simon Caspersen och gänget på Space10 är klimatförändringarna det som är deras största utmaning men samtidigt är det också deras huvudaffärsidé.
– Designindustrin och Ikea har en stor roll att spela. Vi står inför några av de största kreativa utmaningarna i vår tid. Vi är den sista generationen som kan lösa och adressera klimatförändringarna. Det kommer inte att vara enkelt, men jag är optimistisk!
Du som är expert på framtiden och trender, vad ser du för hållbarhetsutmaningar?
– Vi har många utmaningar. Vi har skapat ett väldigt komplext system som är ineffektivt inom i stort sett alla branscher. Samtidigt blir vi allt fler människor som lever allt längre och är mycket friskare. Vi ser också att miljoner lämnar liv i extrem fattigdom bakom sig vilket leder till att konsumtionen exploderar i en tid där vi drastiskt måste minska våra utsläpp. Vi måste tänka om och skapa en mycket mer cirkulär ekonomi, tror jag. I framtiden måste vi sluta producera så mycket avfall och inte transportera saker lika långt.
Men om du skulle välja ut den största utmaningen i framtiden, vilken är det då?
– Vi står inför stora utmaningar på en systemnivå och jag tror inte att vi kan plocka ut något och säga att det är den största utmaningen. Jag tror att allt hänger samman och att vi måste tänka om i hela systemet. Vad behöver hända inom matområdet närmsta åren för att vi ska klara klimatutmaningarna?
– Vi måste lära oss att diversifiera vår mat, det som har gått fel är att vi alla äter samma saker och skapar monokulturer, säger Simon Caspersen och fortsätter:
– Labbet Lokal mat heter så för att vi tror att vi måste ta tillbaka matproduktionen till där vi är, och där vi bor. Vi tror att det är viktigt att det finns en kortare distans från var maten växer till var vi äter den. Vi tittar därför på lösningar kring hur städerna ska kunna bli självförsörjande.
Hur kan man få en stad att bli det?
– Vi jobbar kanske främst med hydroponiska och akvaponiska lösningar och kombinerar det med algen spirulina som både är supernyttig och växer väldigt fort, den kan dubbla i storlek på ett dygn! Om vi jämför det med annan mat som en ko till exempel så är det enormt resurseffektivt. Vi inser samtidigt att vi lever i en värld där alla inte kommer att sluta äta kött och i stället äta spirulina, men vad händer om vi kan byta ut sojan i djurens kraftfoder till alger i stället. Då slipper vi hugga ner regnskogen för att odla soja.
Hur funkar ert innovationsarbete?
– Vi jobbar efter hur kan vi skapa så många fördelar med så enkla medel som möjligt. Vi jobbar efter devisen att vi tar reda på vad som händer i världen, vad vi redan vet om problemet och möjliga lösningar och hur vi kan använda dem. Främst är det inte så att vi kommer på några nya lösningar, vi förbättrar och sprider idéerna. Insekter är en framtida mattrend som man har pratat om ett tag.
Vad tror du kommer ske på det området?
– Jag tror att insekter redan har hänt, många äter redan insekter och jag tror att det kommer att bli allt vanligare. Jag minns när sushin kom till Danmark och alla tyckte att det var så äckligt, och det är samma sak som vi ser med insekter nu. Samtidigt äter vi ju typ räkor och jag har väldigt svårt att se skillnaden mellan insekter och skaldjur om jag ska vara ärlig. Det är mycket kulturellt betingat. Så jag tror att det kommer att komma men kanske inte insekter rakt upp och ner, mer att det kommer att finnas som en ingrediens blandat med annat, som mjöl med malda maskar i. Labbodlat kött tror vi också kommer att bli en stor grej!